Ervaringen met Fine Art printen.

[:en]Zo, mijn eerste ervaringen met het printen van Fine Art foto’s zijn inmiddels achter de rug. Ik heb een déjà vu gehad met de dagen waar ik zelf zwart wit afdrukken in de doka maakte. Ik kom er in snel tempo achter dat het creëren van een Fine Art print niet zonder veel testen gaat. Had ik ook niet verwacht maar vandaar de déjà vu… Het afdrukken is een enorm motiverend proces want de foto’s op papier komen mooi tot leven, heel anders dan op een beeldscherm.

Zoals in het vorig blog geschreven print ik inmiddels bij het AGA te Amsterdam. Nadat ik eerst Museo Silver Rag en Fotospeed papier had besteld, heb ik een introductiesessie bij het AGA gehad. Daar is mij een workflow geleerd waarna ik de printers, een Epson 9800 voor mat- en een Epson 9880 voor glanspapier, zelfstandig mag bedienen. Wat direct opvalt is dat je veel instellingen moet maken en ieder van de instellingen heeft invloed op het uiteindelijk resultaat. Ook komen in de regel de foto’s indien niet in Photoshop/LR nabewerkt voor het printen, er te donker met minder contrast en verzadiging uit. Dat betekent dus testen en naar een print werken die correct is.
Mijn eerste ervaringen met het Museo Silver Rag papier, een semi gloss papier vergelijkbaar met Baryta, en een vergelijking met High White Smooth mat papier van Fotospeed, laat mij zien dat de voorkeur naar het Museo papier gaat. Het papier leeft meer! Ieder keer als ik de vergelijking maak (zwart wit en kleur), wint Museo. Het AGA heeft voor gebruik de beschikking over Hahnemühle Photo Rag Bright White, een mat papier. Ik heb deze eveneens met Museo Silver Rag vergeleken (zie onderstaande foto).

foto-411.jpgAGA-print1.jpg

Natuurlijk is onderstaande foto lastig voor een neutraal vergelijk, maar als u goed kijkt dan is er op de meest rechter foto (Museo) een verschil te zien met de drie overige (Hahnemühle). Wat ook opvalt is dat het Museo Silver Rag geen echt witte papiertoon heeft maar een tint warmer. Juist bij zwart wit foto’s valt dat op maar daarnaast hou ik persoonlijk niet van koele zwart wit foto’s en de kleurtoon van het Museo papier spreekt mij dan ook enorm aan! Ook het contrast verschil is aangenamer en het papier is iets scherper dan de matte varianten. Met het Fotospeed papier had ik alleen een kleurenafdruk gemaakt en heb vooralsnog besloten niet met dit papier verder te gaan. Ik concentreer mij op het Museo voor kleur en zwart wit.

rechts Museo Silver Rag

rechts Museo Silver Rag

Om de kwaliteit van de prints te optimaliseren maak ik gebruik van de profilering service van de Inkjetwinkel te Amsterdam (gelegen bij ‘Eyes on Media’). Dat betekent dat ik met behulp van een vijftal a4 afdrukken 3000 kleurpatches creëer. Met deze prints die met de Epson 9880 zijn gemaakt op het Museo papier, zal een medewerker van de Inkjet winkel en behulp van een X-Rite i1 Publish Pro 2, een specifiek printer ICC profiel maken. Tot dusver heb ik het ICC (papier) profiel van de fabrikant van Museo gebruikt, maar naar zeggen van de medewerker van de Inkjet winkel zal met dit custom profiel de weergave duidelijk verbeteren. Ik kon ook minder kleurpatches afdrukken maar ik ga voor max. haalbare kwaliteit! Dit is ook een advies van Jeff Schewe waarvan ik het boek Digital Printing heb gelezen. Een bijbel voor het printproces met allerlei voorbeelden t.a.v. een workflow in Photoshop en/of Lightroom maar ook veel informatie t.a.v. materialen etc.
Ik heb dan ook tot dusver mijn workflow op de adviezen die in het boek zijn geschreven gebaseerd. Schewe beschrijft ook uitstekend het proces omtrent de DPI instellingen in relatie met het afdrukformaat, voor mij dus geen vragen meer-). Afdrukken print ik met 360 of 720 DPI, afhankelijk van het afdruk-formaat en de beschikbare resolutie (pixels) van de foto. In de regel scan ik foto’s met 2000 of 4000 DPI en dat levert meer dan voldoende resolutie voor grote afdrukken. Een noot nog t.a.v. de print DPI; Schewe geeft aan dat bij Epson printers het resultaat van een afdruk optimaal is indien de 360/720 DPI instelling wordt gebruikt (Canon printers 300/600 DPI) waarbij in Photoshop of LR een foto altijd naar de 360/720 DPI moet worden ge-upsampled. Voor een uitgebreide uitleg is mijn advies het boek van Schewe te lezen!
Zoals ik al zij zijn er in Photoshop/LR en het printermenu veel instellingen t.b.v. het printen te maken. Indien je serieus wil printen is het een must te weten wat je wel en niet moet instellen anders gaat het geheid fout en zal er teleurstelling t.a.v. de print zijn. De linker van de 4 zwart wit foto’s hierboven laat zo’n resultaat zien. Ik wist initieel niet welk mediatype (en nog een paar settings) t.b.v. het zwart wit printproces in combinatie met het Hahnemühle Bright White mat papier moest gebruiken, en de print kwam er dan ook te donker en koel uit. Na een aantal controles en aanpassingen in het printermenu, was het resultaat van de tweede foto al direct een grote verbetering. Voordat je ‘zomaar’ wat gaat testen is het dus zaak je goed in te lezen want tenslotte is papier en inkt niet gratis… Om het economisch in de hand te houden print ik onder andere met test-strips en werk zo naar een tevreden eindproduct. Tevens noteer ik tijdens het printproces alle bijzonderheden zoals gebruikte settings in PS/LR en printermenu. Doe ik dit niet voor iedere specifieke foto dan gaat het fout. Uiteindelijk sla ik een bewerkte foto voor het printen in 8-bit formaat op en is op deze manier altijd direct te gebruiken bij het afdrukken indien gewenst.

Kortom, ik kan zeggen dat er progressie wordt geboekt en ben daar ook blij om want een mooie Fine Art print is het uiteindelijke doel van mijn fotografie! Komt bij dat ik recent door Frans Peter Verheyen ben benaderd waarbij hij aangaf dat ik ben toegelaten tot verkoop van foto’s via www.Artupfront.com! Ben dan ook zeer vereerd dat ik als fotograaf/artiest hiervoor ben benaderd en geeft mij het gevoel dat mijn recente ontwikkelingen positief zijn. Een verdere stap en wens is foto’s in een galerij te mogen presenteren, en wie weet…-))

Bert[:]

This entry was posted in Blog, Fine Art Printing, Museo Silver Rag, Workflow and tagged , , .