Workshop printen bij het Amsterdams Grafisch Atelier (AGA).

[:en]Het AGA organiseert regelmatig workshops op allerlei grafisch gebied. Zo ook een workshop printen. Alex de Vocht van het AGA informeerde mij en vroeg of ik (nog) interesse had. Daar hoefde ik niet lang over na te denken want ik heb tenslotte vanwege familieomstandigheden de laatste maanden weinig tot niets aan fotografie gedaan. Dit was dus een mooi moment om de draad weer op te pakken.

De workshop werd gegeven door Ton Hendriks (http://www.Tonhendriks.nl) waarbij Alex de Vocht assisteerde.
Ton Hendriks studeerde filosofie en is fotograaf, docent en schrijver over fotografie. Hij geeft les aan de Fotovakschool, schrijft voor het fotoblad PF, geeft lezingen over fotografie en houdt zich als fotograaf bezig met documentaire projecten. Hij is de auteur van het theorieboek Beeldspraak, dat op vele academies als standaardwerk wordt beschouwd. (bron; http://www.pf.nl). Een indrukwekkend cv dus.

Zoals ik zal eerder in mijn blog heb geschreven is printen een vak apart en het volgen van een workshop en daardoor kennis opdoen van een ervaren professional, is natuurlijk een mooie kans. Verder vindt ik het nodig om nuance en/of bevestiging van mijn tot dusver opgedane kennis en workflow te krijgen. Kortom ik had er zin in!

Er was een kleine groep deelnemers (5) en de setting was gemoedelijk. Na een korte voorstelronde en introductie begon Ton over het kalibreren van je camera, monitor en printer. Als gebruiker van een analoge camera is het kalibreren van een camera (nog) niet interessant voor mij. Nog niet maar ik ben mij aan het oriënteren en mijn oog valt tot dusver op een Sony α6000 of wellicht een A7r, camera’s met indrukwekkende specificaties. Maar goed daar gaat dit blog niet over-).
Het kalibreren van de monitor en printer spreken voor zich, althans voor mij. Het is onmisbaar in de keten van kleurbeheer (color-management).

AGA workshop 1-c34.jpgAGA workshop 2-c27.jpg

Vervolgens konden er diverse soorten (bariet/glans) papier worden bekeken en een aantal indrukwekkende prints van Ton zelf. Eén foto, een mooi portret van een oude Afrikaanse vrouw, was op 2 soorten papier en A2 formaat afgedrukt. Naast het contrast was er een duidelijk waarneembaar verschil in scherpte te zien en dat was voor Ton een reden om van papier te wisselen. Hiermee gaf hij aan dat er best wel verschillen zitten in diverse papiersoorten onderling. Je moet alleen niet mat en bariet/glans met elkaar vergelijken want deze hebben verschillende eigenschappen.

Na de pauze werd de theorie in de praktijk gebracht. Een ieder was gevraagd een eigen foto mee te nemen en die werd op een te kiezen papiersoort op A4 formaat uitgeprint. Het printproces werd in Lightroom stapsgewijs doorgenomen handig want tot dusver heb ik primair t.a.v. printen in PS gewerkt. Er werd zo nu en dan een link naar Photoshop gemaakt maar inmiddels is mij duidelijk dat ik voortaan Lightroom als primair printprogramma ga gebruiken.
Werken in Lightroom is namelijk veel overzichtelijker en dat is voor mij nu bevestigd. In het boek van Jeff Schewe wordt duaal verteld over Photoshop en Lightroom waarbij de pro’s en contra’s duidelijk worden benoemd. Ook Jeff is voor diverse redenen voorstander van Lightroom. Let wel, het eindresultaat is in beide programma’s identiek maar fouten maken in PS kan sneller dan in LR, althans imho.

Mijn foto had ik in PS voor het printen voorbereid waarbij ik een aantal instellingen zoals verscherpen, contrast en verzadiging subtiel had aangepast. Ook had ik een bepaalde schaduwpartij (linksonder in de foto) wat lichter gemaakt. In principe waren alle aanpassingen enigszins op de gok en zonder een softproof gemaakt (ik wist niet welk papier gebruikt zou gaan worden in combinatie met een ICC profiel), maar in de regel zijn dit wat gebruikelijke  aanpassingen die een print veelal nodig heeft. Achteraf had ik eigenlijk geen aanpassingen moeten maken want dat was objectiever of neutraler geweest denk ik.

Voor het printen heb ik heb deze foto gebruikt die ik in mei dit jaar gemaakt heb maar recent pas daadwerkelijk gescand;

foto  3 1000dpi cms werk.jpgfoto van workshop print.JPG

Rechts de daadwerkelijke A4 print.

Er kon gekozen worden uit een aantal papiersoorten en ik had de keuze gemaakt om op Canson Platine Fibre Rag papier te printen want wilde dit vergelijken met mijn huidig gebruikte Museo Silver Rag. Voor dit papier was een zelfgemaakt ICC profiel  specifiek voor de Epson stylus pro 9880 beschikbaar.

Tijdens het voorbereiden in LR werd een hoge (print) verscherping factor gebruikt wat in principe nooit mag indien je al voor print verscherpt hebt zoals ik in de voorbereiding in PS gedaan heb. Maar goed ik dacht laten we eens zien hoe dat uitpakt. Ook zijn er geen instellingen t.a.v. de resolutie aangepast en heb dat verder ook niet gecontroleerd.
Een minder kritische workflow als ik normaal gebruik, maar tenslotte was ik ook op zoek naar nuance-).

De print zag er in eerste instantie best wel mooi uit maar dat komt met name dat er altijd een verbetering is t.a.v. een foto op een monitor. Op papier spreekt een foto veel mooier, althans is dat nu juist de bedoeling…
Eenmaal kritisch gekeken valt op dat de kleuren ten opzichte van mijn monitor thuis afwijkt en dat een bepaalde schaduwpartij te donker is. Ook is de foto teveel verscherpt. Kortom best nog wel wat werk te doen….

De workshop heeft voor mij dan ook bevestigd dat ik op koers ben. Ik ben namelijk een kritisch persoon als het gaat om resultaat en wil graag het ‘onderste uit de kan’ halen. Gelukkig kan ik ook nuanceren want met een mooi papier zoals Museo en een geweldige printer als de Epson stylus pro 9880 kan alleen ik het fout doen-)).

Groet,

Bert[:]

This entry was posted in AGA, Blog, Fine Art Printing, Museo Silver Rag, Workflow and tagged , , , .